نکات استفاده از شمع معطر (2)

در این بخش از مقاله نحوه خاموش کردن و نکات نگهداری شمع‌ها را بررسی میکنیم و اهمیت این دو مورد را در طول عمر شمع بیان میکنیم.

در ادامه نکاتی را بررسی میکنیم که شاید در دید عموم از اهمیت زیادی برخوردار نباشد ولی تاثیر زیادی در طول عمر و کیفیت سوختن شمع دارند.

خاموش کردن و نگهداری شمع‌ها

 

 

 

 

1. وقتی پارافین خیلی کمی در کف ظرف شمع باقی مانده است سوزاندن شمع‌ها را متوقف کنید

در شمع‌های ایستاده ستونی و مخروطی، وقتی طول شمع به 2 اینچ (1/5 سانتی متر) رسید، سوزاندن شمع را متوقف کنید. در مورد شمع‌های شیشه‌ای، سوزاندن را هنگامی متوقف کنید که فقط نیم اینچ (3/1سانتی متر) پارافین در ظرف شمع باقی مانده باشد. حتی اگر مقدای زیادی پارافین، به دلیل ایجاد حفره در بالای فتیله شمع وجود دارد، باز هم این نکات ایمنی را رعایت کنید.

  • وقتی موم کمی برای سوختن شعله وجود داشته باشد، شمع می‌تواند به سرعت ناپایدار و خطرناک شود.
  • پس از سوزاندن صحیح یک شمع شیشه‌ای، اغلب می‌توانید از شیشه شمع مجدداً استفاده کنید. شیشه شمع را به مدت چند ساعت در فریزر قرار دهید. پارافین باقیمانده در شیشه شمع را با استفاده از یک چاقو بیرون بیاورید تا یک ظرف جدید داشته باشید.

2. روی موم ذوب شده شمع نمک بپاشید

نمک سرعت ذوب موم را کند می‌کند و منجر به سوختن کندتر و یکنواخت آن می‌شود. پس از خاموش کردن شمع ستونی، شمع شیشه‌ای یا هرنوع شمع دیگر، مقداری نمک ید دار را روی دریاچه موم ذوب شده بپاشید. با استفاده از خلال دندان آن را کاملاً داخل موم مایع مخلوط کنید. بگذارید موم کاملاً خنک شود.

  • می توانید بعد از سوختن‌های دفعات بعد، به اضافه کردن نمک ادامه دهید تا عمر شمع طولانی تر شود.

3. به جای فوت کردن شعله، از وسایل مخصوص خاموش کردن شمع استفاده کنید

فوت کردن شمع باعث می‌شود باقی مانده‌های خاکستر، در داخل موم ذوب شده و روی ظرف شمع پخش شود. اگر خواستید شعله شمع را خاموش کنید، یک خاموش کننده شمع (candle snuffer) را مستقیماً روی شعله شمع نگه دارید و آن را پایین بیاورید تا درست در بالای دریاچه ذوب شده موم شمع قرار گیرد. آن را به مدت 2 یا 3 ثانیه ثابت نگه دارید. بعد از اینکه شعله شمع از اکسیژن باقیمانده در زیر مخروط خاموش کننده استفاده کند، بلافاصه خاموش می‌شود.

 

فیتیله خاموش کن
  • اگر خاموش کننده مخصوص شمع ندارید، می‌توانید از یک قاشق بزرگ فلزی استفاده کنید.
  • اگر شمع شما دارای درب ضد آتش، مانند روکش شیشه‌ای است، آن را روی شمع روشن شده قرار دهید تا شعله شمع خود­به­خود خاموش ‌شود. توجه داشته باشید که با اینکار ممکن است، اثری از خاکستر روی درب شمع باقی بماند.

4. شعله‌های شمع را با آب خاموش نکنید

اگرچه ممکن است آتش و آب در کنار هم منطقی به نظر برسد، اما آب گزینه‌ای نا ایمن برای خاموش کردن شمع است. حتی فشار وارده توسط یک لیوان آب، موم داغ شمع را در همه جا پخش می‌کند، شیشه یا نگهدارنده شمع، میز و حتی شاید دیوارها و کف اتاق. حتی بدتر، موم شمع ممکن است برروی پوست شما پاشیده شود و آن را بسوزاند.

شعله شمع
  • این نکته به ویژه برای شمع‌های شیشه‌ای مهم است. در هنگام تماس با آب سرد، شیشه داغ خرد می شود.

5. قبل از حرکت دادن شمع و یا استفاده دوباره از آن، اجازه دهید که موم کاملا سرد شود

موم شمع

شمع را در جایی بگذارید تا تمام موم­های ذوب شده خنک و سفت شود. برداشتن شمع مایع خطرناک است. به علاوه، احتمال دارد که در اثر تکان خوردن شمع، موم‌های ذوب شده به دیواره داخلی ظرف و یا به لبه‌های شیشه شمع بچسبد. برای افزایش عمر شمع، آن را بیش از 1 بار در هر 24 ساعت روشن نکنید.

6. شمع‌ها را در فریزر نگه دارید

هرچه موم شمع سردتر باشد، کندتر ذوب می‌شود. شمع‌های خود را چند ساعت قبل از روشن کردن در فریزر قرار دهید و مشاهده خواهید کرد که شمع آهسته‌تر و یکنواخت تر خواهد سوخت. حتی بهتر است شمع‌های خود را در مواقعی که از آن استفاده نمیکنید در فریزر نگه دارید.

پارافین شمع
  • شمع‌های باریک تنها پس از 1 ساعت منجمد می‌شوند. می‌توانید درست قبل از شروع یک مهمانی شام، شمع­ها را داخل فریزر قرار دهید.
  • شمع‌های ستونی بزرگ و شمع‌های شیشه‌ای، حدود 8 ساعت طول بکشد تا کامل فریز شود. شب قبل یا صبح پیش از آماده کردن وسایل میهمانی شمع­ها را داخل فریزر قرار دهید.

7. از شمع‌ها را در مقابل گرد و غبار محافظت کنید

گرد و غبار در شعله شمع می‌سوزد و باعث ایجاد دود، ترک­خوردگی و سوختگی نا متقارن می‌شود. از یک تکه پارچه نازک برای پاک کردن گرد و غبار شمع‌ها استفاده کنید. اگر شمع شیشه‌ای شما دارای در هست، بعد از اینکه از شمع استفاده کردید در شمع را بگذارید و در یک مکان ایمن قرار دهید. در غیر این صورت، شمع‌ها را درون یک کشو یا کمد بدون گرد و غبار (یا در فریزر) نگه­ دارید. می­توانید به راحتی شمع‌های استوانه‌ای و شمع­های مخروطی را در دستمال کاغذی بپیچانید. همچنین می‌توانید آنها را در جعبه و یا کیسه‌های پلاستیکی نگه دارید.

شمع شیشه ای
  • دقت کنید تنها زمانی که موم شمع کاملا سرد و سفت شده شمع را تمیز کنید و یا درون دستمال بپیچانید و یا در جای دیگری قرار دهید.