شمع معطر

نکات استفاده از شمع معطر (3)

این مطلب به نحوه سوزاندن و نگهداری از شمع ها پس از سوختن می‌پردازد.رعایت این نکات علاوه بر حفظ زیبایی شمع، باعث افزایش طول عمر شمع می‌شود.

با رعایت این نکات می‌توان از تمام قابلیت شمع برای سوختن استفاده کرد و با این وجود شمع ظاهر خود را نیز حفظ کرد.

جلوگیری از ایجاد حفره در شمع‌های شیشه‌ای و شمع­های ستونی

 

 

 

 

1. در اولین نوبت روشن کردن شمع‌های شیشه‌ای، اجازه دهید لایه بالایی شمع کاملا ذوب شود

بعد از اینکه شمع شیشه‌ای را برای اولین بار روشن کردید، بگذارید آنقدر بسوزد تا دریاچه مذاب به طور کامل شکل بگیرد. به پیشروی دریاچه مذاب دقت کنید و تا زمانی که دریاچه ای به عمق 0.5 سانتی متر تمام سطح شمع را نگرفته باشد، شمع را خاموش نکنید.

 

شمع معطر النا

2. شمع‌های استوانه ای را تا زمانی بسوزانید که در اولین سوختگی یک دریاچه مذاب گسترده تشکیل شود

بر خلاف شمع‌های شیشه‌ای، شمع ستونی فاقد ظرفی است که موم ذوب شده بتواند در آن جمع شود. اما برای جلوگیری از ایجاد حفره می‌توانید همین تکنیک را اجرا کنید. مطمئن شوید که در اولین سوختگی شمع حتماً دریاچه گسترده‌ای از موم ایجاد می‌شود. هنگامی که متوجه شدید دریاچه موم گسترده‌تر نمی‌شود و پارافین شروع به پایین ریختن از شمع می‌کند، شعله شمع را خاموش کنید.

شمع معطر

3. لایه بالایی موم را برای هر سوختگی بعدی ذوب کنید

بسیار مهم است که برای اولین بار شمع‌های ستونی و شمع‌های شیشه‌ای صحیح بسوزد، اما کار به همین جا ختم نمی‌شود. هر بار که شمع را روشن می‌کنید، همان تکنیک را دنبال کنید. موم باید همیشه در یک لایه یکدست، درست تا لبه‌های شیشه شمع ذوب شود. در این صورت پارافین شمع در یک لایه مسطح و یکنواخت خنک و سفت می‌شود و هیچ گونه حفره‌ای داخل شمع ایجاد نمی‌شود.

شمع معطر
  • شمع‌های شیشه‌ای و ستونی، به ویژه در ابعاد بزرگ، برای رسیدن به یک لایه یکنواخت از موم ذوب شده باید چندین ساعت بسوزند. اگر قصد ندارید برای این مدت شمع را روشن نگه دارید، آن را روشن نکنید.

4. در شمع ستونی، وقتی موم هنوز نرم است لبه‌های بالایی را به سمت داخل جمع کنید

پس از خاموش شدن شعله شمع، با دستان خود لبه‌های بالای ستون را صاف کنید. لبه­‌های شمع را به سمت مرکز خم کنید تا لبه‌های ناهموار تبدیل به منحنی نرم شوند که به سمت داخل شمع خم شده‌اند. در طول سوختگی بعدی، این لبه‌ها از بین می‌روند و هیچ موم اضافی برای ایجاد حفره درون شمع، باقی نخواهد ماند.

شمع معطر

5. شمع را در فر گرم کنید تا حفره‌ها نرم شود

فر خود را تا دمای 175 درجه فارنهایت گرم کنید و شیشه شمع را روی سینی فر قرار دهید. شمع‌ را به مدت حدود 5 دقیقه در فر قرار دهید تا موم نرم شود و از لبه‌های شیشه جدا شود. پس از گرم شدن، شمع را با استفاده از چاقو یا قاشق چای­خوری فلزی به صورت یک لایه و یکسان صاف کنید.

شمع معطر
  • اگر فتیله شمع توسط موم پوشانده شده است، موم اضافی شمع را بردارید. برای ایجاد سوختگی رضایت بخش حداقل به 0.5 سانتی متر از فتیله، به­ منظور  سوختن نیاز دارید.
  • قبل از انجام اینکار مطمئن شوید که ظرف شمع شما برای قرار دادن در فر بی خطر است.
  • همچنین می‌توانید با استفاده از یک سشوار با درجه حرارت بالا، موم شمع را گرم کنید. پس از حدود 10 دقیقه موم شروع به نرم شدن می‌کند.

6. دور دهانه ظرف را با فویل آلومینیومی بپوشانید تا حفره را از بین ببرید

ابتدا شمع را روشن کنید. سپس یک فویل آلومینیومی استوانه‌ای دو لایه را به ارتفاع 15 سانتی متر و به عرض 30 سانتی متر به دور قسمت بالای شیشه شمع‌ها بپیچید. در بالای لبه‌های فویل در بالای شیشه شمع، حدود 7 سانتی متر فضای خالی بگذارید تا یک پوشش دایره‌ای با یک فضای خالی در مرکز شکل گیرد. فویل را بعد از 2 ساعت بردارید و باید حفره شمع ذوب شده باشد.

شمع معطر

حتماً به شمع خود هنگام سوختن توجه داشته باشید. فقط به این دلیل که نمی‌توانید شعله شمع را ببینید، به معنای رفع خطر احتمالی آن نیست.

7. شمع ستونی را در داخل لیوان شیشه‌ای روشن کنید

یک لیوان شیشه‌ای انتخاب کنید که شمع ستونی شما بتواند درون آن قرار بگیرد. ارتفاع لیوان باید چند سانتی‌متر از شمع بلندتر باشد. شمع را درون لیوان بسوزانید تا در گرمای بیشتر محصور شود و سریعتر نرم شود و تا موم به صورت یکنواخت ذوب شود.

شمع معطر

8. موم‌های اضافی حفره شمع را با یک چاقو برش دهید

وقتی موم گرم و نرم است، با استفاده از یک چاقوی فلزی قطعات سخت موم شمع را برش دهید. بخش‌های کوچک را بتراشید و بیرون بیاورید و آن­ها را از دو طرف شیشه شمع جدا کنید. تمام موم‌های اضافی را بردارید تا جایی که لایه بالایی شمع نسبتاً صاف و یکنواخت شود، و به اندازه 0.5 سانتی متر در پایین فتیله شمع قرار داشته باشد.

شمع معطر
  • می‌توانید این کار را بعد از گرم کردن شمع در فر یا بعد از یک بار روشن کردن شمع، قبل از خنک شدن موم انجام دهید.
  • سعی کنید تکه های موم شمع را نگه دارید تا بتوانید آنها را برروی شعله گاز گرم کنید. به این ترتیب، شما هنوز هم می‌توانید از عطر شمع لذت ببرید و هیچ بخشی از شمع را هدر نمی‌دهید.