شمع‌های معطر

تاریخچه مختصری از شمع‌های معطر

شمع‌های معطر یکی از پرطرفدارترین عطرهای خونگی هستن. از آدمهای خیلی اقتصادی گرفته تا اونهایی که حاضرن برای کالاهای لوکس حسابی پول خرج کنن، شمع‌ها جزو محبوب‌ترین محصولات خود مراقبتی(self-care) هستن. امروز میخوایم درکنار معرفی شمع‌های معطر النا و رایحه‌های جذابش، نگاهی به آغاز این پدیده‌ی دوست داشتنی بندازیم.

شمع های معطر

قدمت شمع‌های معطر تقریباً به اندازه قدمت خود شمع‌هاست، که از هزاران سال قبل از میلاد و در قرون وسطی استفاده میشدن. مدت‌ها قبل از اینکه شمع‌های معطر زیبا مثل شمع‌های معطر النا اختراع بشن و از خواص معطر و تزئینی اونها استفاده بشه، شمع‌ها نه تنها جزو لوازم کاربردی، که بخش اصلی زندگی روزمره بودن.

قبل از اومدن برق، بودن شمع‌ها توی هر خونه‌ای یه ضرورت بود، ولی بسیاری از اونا از چربی حیوانات مختلف مثل گاو، گوسفند، نهنگ و حتی سنجاب ساخته میشدن که بوی نامطبوعی داشتن. این بو گاهی اونقدر وحشتناک میشد که حتی چندتا شهر ساختن شمع رو برای مدت زیادی غیرقانونی اعلام کردن! درواقع میشه گفت که شمع‌ها اون زمان هم معطر بودن، ولی نه اونطوری که کسی خوشش بیاد!!

خوشبختانه از اون زمان تا الان اوضاع خیلی تغییر کرده. این روزا ما هم از موهبت برق برخورداریم و میتونیم با خیال راحت از قدم زدن زیر آسمون شب لذت ببریم، هم شمع‌های معطر نفیس رو در دسترس داریم که می‌تونیم از رایحه‌های جذاب و فرازمینی، و همچنین ظاهر و رنگ دوست داشتنی اونها غرق در لذت بشیم:)

 چندتا راه حل برای مقابله با بوهای نامطبوع ایجاد شد، مثل اضافه کردن رشته‌های عود به پارافین شمع، و یا  ساختن پارافین از دارچین آب پز. توی چین، از خیلی وقت پیش، از ساعتهای شمعی استفاده می‌شد که اغلب چندتا عود با رایحه‌های مختلف به صورت لایه لایه توی شمع قرار می‌گرفت که تغییر عطر، نشون دهنده سپری شدن یک ساعت بود.

توی هند هم مردم شروع به تولید شمع از دارچین آب پز کردن که عطر و رایحه‌ای شگفت انگیز و دلپذیر داشت. خب طبیعتاً اون شمع‌ها کاملاً مثل شمعهای معطر امروزی نبودن، چون خیلی ابتدایی و ساده بودن. ولی با این حال، میتونیم اونارو  پیشقراول‌های شمعهایی که امروز داریم در نظر بگیریم.

 

 

 

 

بعد از اختراع چراغ‌های نفتی و بعدتر لامپ‌های برقی تو قرن نوزدهم، شمع‌ها که برای هزاران سال، عضو ثابت زندگی روزمره شده بودن، تقریباً منسوخ شدن:(  دیگه لازم نبود شبا به فکر روشن کردن خونه بیفتن.

برای همین محبوبیت شمع‌ها دچار افت شدیدی شد. از دهه 1980 محبوبیت شمع‌ها دوباره زیاد شد و اونها به شمع‌های دوست داشتنی که امروزه می‌شناسیم تبدیل شدن، و به عنوان یک پدیده‌ی جهانی شناخته شدن. ایندفعه شمع‌ها دیگه کالای ضروری و کاربردی نبودن، بلکه به عنوان یه کالای لوکس و تزئینی با پارافین‌های رنگی رنگی و بافت‌های طرح دار معرفی شدن و به صورت گسترده تولید شدن.

 

شمع های معطر

 

ترکیبات موم جدید مثل پارافین دیگه نیازی به عطرهای مختلف برای پوشوندن بوی بد نداشت، در عوض شمع‌های معطر با فواید “عطردرمانی” طراحی شد، تا مکملی باشه برای زندگی مدرن. عطرهای اونا آرامش بخش و متعالی هستن و محیطی مثل محیط دنج و گرم خونه رو ایجاد می‌کنن.

امروزه از شمع‌های معطر النا با رایحه‌های خاص و دوست داشنی، برای کاربردهای مختلفی استفاده میشه. از رایحه‌هایی قدرتمندی مثل قهوه یا نسیم صبحگاهی برای انرژی گرفتن و رفع خستگی استفاده میشه، رایحه‌ی محبوب رز قرمز برای ایجاد طراوت و احساس آرامش خیلی مورد استقبال قرار گرفته و برای مقابله با افسردگی و استرس، رایحه فراموش نشدنی یاس عربی یه گزینه خیلی خوبه.

شمع های معطر

امروزه توی آمریکا شمع‌های معطر جزوی از زندگی شدن. نوی انگلیس، بیشتر از یک چهارم خانواده‌ها از شمع معطر استفاده میکنن و توی ایران، شمع معطر داره کم کم جای خودش رو باز میکنه و توی قشنگترین قسمت خونه‌های مردم قرار میگیره.