نکات استفاده از شمع 1

نکات استفاده از شمع معطر (1)

شمع‌ها به خاطر می‌آورند که آخرین بار چگونه سوزانده شده‌اند، و تمایل دارند که دفعات بعدی نیز از همان الگو پیروی کنند. اگر پارافین اطراف لبه‌ها ذوب نشود، در حین فرآیندی، فتیله در حفره‌ای از موم سخت شده فرو می رود و باعث ایجاد حفره روی شمع می‌شود. برای حل مشکل حفره‌ها و تونل‌های عمودی و ریختن شمع‌ها، و همچنین ذوب شدن شمع به شکل ناخوش‌آیند میتوانید از چند ترفند استفاده کنید. حواستان به اولین سوختگی باشد و عادت کنید که به طور مرتب فتیله را کوتاه و مرتب کنید، از ابزار مخصوص خاموش کردن شمع استفاده کنید و آن را مقابل مسیر باد قرار ندهید تا طول عمر شمع بیشتر شود و کمک کند که شمع به طور یکسان و مناسب بسوزد.

این مقاله به سه بخش تقسیم می‌شود، بخش اول درباره چگونگی روشن کردن شمع، بخش دوم درباره خاموش کردن نحوه نگهداری شمع و بخش سوم نیز راجع به جلوگیری از ایجاد حفره در شمع‌های شیشه‌‌ای و ستونی است. در این بخش از مقاله به قسمت اول یعنی چگونگی روشن کردن شمع می‌پردازیم.

شمع را به طور مناسب روشن کنید

1. شمع را به صورت عمودی روی یک سطح صاف و ثابت قرار دهید

 

شمع استوانه ای

 

اگر شمع را روی یک سطح ناهموار قرار دهید، پارافین به صورت نامنظم ذوب می‌شود و شعله‌ها ممکن است لکه‌های دود تیره ایجاد کند. شمع‌های ستونی و مخروطی اگر کاملاً صاف نباشند، فرو میریزد. از همه مهمتر، قرار دادن شمع بر روی سطح متزلزل یا زاویه‌دار، مانند صندلی یا یک میز لرزان بسیار نا امن است. همچنین سطح باید در برابر آتش مقاوم باشد.

2. شمع‌ها را با فندک آشپزخانه و یا کبریت بلند روشن کنید

روشن کردن شمع

 

اگر می‌خواهید سطح شمع را حفظ کنید، از کبریت و یا فندک بلند استفاده کنید. در این صورت راحت‌تر می‌توانید به فتیله برسید و یک سوختگی ناهموار را شروع نمی‌کنید. کبریت یا فندک را روشن کنید و شعله را به فتیله نزدیک کنید. به محض مشتعل شدن، فندک یا کبریت را برداشته و شعله را خاموش کنید.

  • اگر کبریت را فوت می‌کنید، این کار را دور از شعله شمع انجام دهید.
  • با استفاده از فندک و یا کبریت کوتاه، گاهی اوقات باید شمع را به پهلو بچرخانید تا به فتیله دسترسی پیدا کنید. این باعث منحرف شدن شعله شمع می‌شود و ممکن است پارافین را به طور غیر یکنواخت ذوب کند و منجر به سوختگی غیر یکسان شود.

3. شمع‌های درحال سوختن را از جریان هوا دور نگه دارید

 

نکات مصرف شمع

وقتی فتیله شمع مشتعل می‌شود و به اطراف پراکنده می‌شود، شعله‌های آتش ممکن است زیبا به نظر برسند، اما در این صورت شمع‌ به طور مساوی نمی‌سوزند. شمع خود را در مکانی بدون نسیم، به دور از فن، تهویه مطبوع، پنجره‌های باز، راهرو ها و هر منبع دیگری برای حرکت هوا قرار دهید.

  • همچنین شعله‌های مشتعل و لرزان، لکه‌های دود نه چندان جذاب به وجود می‌آورد. این موارد بخصوص در شمع‌های شیشه‌ای قابل توجه است.
  • این توصیه همچنین یک اقدام ایمنی است. حتی یک نسیم ملایم ممکن است یک تکه کاغذ یا گوشه پرده را مستقیماً درون شعله فرو کند.

4. قبل از هر بار استفاده ، فتیله‌های شمع را به اندازه18  تا14   اینچ (0.32 تا 0.64 سانتی متر) کوتاه کنید

فیتیله شمع

فتیله‌های بلند و کوتاه نشده، غالباً قارچی شکل می‌شوند و روی آن کربن انباشته می‌شود، این باعث می‌شود که شعله‌های بزرگ و ناپایدار ایجاد شود که می‌لرزد، دود می کند و از سوختن یکنواخت شمع جلوگیری می‌کند. با استفاده از یک تریمر مخصوص کوتاه کردن فتیله، و یا یک قیچی برای بریدن بالای فتیله، هنگامی که پارافین کاملاً خنک است، از این اتفاق جلوگیری کنید.

  • تمام تکه‌های فتیله‌های بریده شده را دور بریزید و مطمئن شوید که هیچ خاکستری بر روی موم باقی نمانده باشد. تکه‌های باقی‌مانده در شمع باعث می‌شود تا طول شعله شمع بیش از اندازه شود و منجر به ایجاد دوده و سیاه شدن شیشه می‌شود. این همان عاملی است که باعث ایجاد صدای هیس هیس در زمان سوختن می‌شود.
  • حتی اگر فتیله ارتفاع زیادی برای تر و تمیز کردن ندارد، باید قبل از هر بار استفاده آن را صاف کنید تا پایدارترین و یکسان‌ترین شعله حاصل شود.

5. کل لایه بالایی پارافین را در اولین سوختگی ذوب کنید

شمع روشن

اجازه دهید شمعهای شیشه‌ای و ستونی بسوزد تا سطح بالای موم کاملاً ذوب شود. پیشروی آن را تحت نظر بگیرید و تا زمانی که یک حلقه 14  اینچی (0.64 سانتی متر) موم ذوب شده تمامی قطر شیشه را پوشش دهد، شعله را خاموش نکنید. برای یک شمع ستونی، هنگامی که متوجه شدید دریاچه موم دیگر بزرگتر نمی‌شود و شروع به عمیق شدن می‌کند، شعله را (تریجحا با یک شعله خاموش کن (snuffer) ) خاموش کنید.

  • بسته به نوع و اندازه شمع ممکن است این کار چندین ساعت طول بکشد. به طور فرضی به ازای هر 1 اینچ (2.5 سانتی متر) قطر شمع، اینکار حدود 1 ساعت طول می کشد.
  • به عنوان مثال، اگر قطر شمع شما 4 اینچ (10 سانتی متر) باشد، می‌توانید بار اول انتظار داشته باشید که آن را 4 ساعت بسوزانید.

6. اجازه دهید لایه بالایی موم در طول سوختگی کاملا ذوب شود، تا”حلقه‌های حافظه” ایجاد نشود

موم شمع

یک شمع می تواند “به یاد آورد” که چه مقدار پارافین در طول سوختگی‌های قبلی ذوب شده است. اگر مراقب نباشید، دریاچه موم ذوب شده باریک‌تر و باریک‌تر خواهد شد و در پایان باعث بوجود آمدن حفره برروی شمع خواهد شد. برای جلوگیری از این امر، همان روشی را که در هنگام اولین سوزاندن انجام دادید، دنبال کنید. شمع را در هر نوبت سوختن کنترل کنید و اجازه دهید کل لایه بالایی موم ذوب شود.

7. شمع‌ها را حداکثر 4 ساعت روشن نگه دارید

روشن نگه داشتن شمع

پیشروی شمع را به طور مداوم کنترل کنید و به محض اینکه متوجه شدید پارافین در تمامی سطح شمع جمع شده است، شعله را از خاموش کنید. بعد از 4 ساعت، هر چیزی می‌تواند باعث اشتعال پارافین و روغن‌های معطر شود.

  • دستورالعمل‌های سازنده شمع را برای حداکثر زمان سوختن دنبال کنید. بعضی از شمع‌ها فقط تحمل سوختگی‌های کوتاه‌تر را دارد.

8. خرید یک شمع چند فتیله‌ای را هم در نظر داشته باشید

شمع چند فیتیله ای

ممکن است به نظر برسد که فتیله‌های بیشتری منجر به سوختن سریعتر می شوند، اما در حقیقت، چندین فتیله باعث کندتر شدن سوختن و یکنواخت بودن آن می‌شود. فتیله‌ها باهم فاصله مساوی دارند و در شمع‌های شیشه‌ای، نزدیک به لبه‌های شیشه قرار دارد. این بدان معنی است که پارافین در یک لایه خوب و یکنواخت سوزانده می‌شود و برروی شمع حفره ایجاد نمی‌شود.

  • به عنوان مثال، یک شمع با قطر 3 اینج (7.6 سانتی متر) با 3 فتیله نسبت به یک شمع با همان اندازه ولی با یک فتیله، طولانی‌تر و یکدست‌تر می‌سوزد.
  • اگر فهمیدید که فتیله در شمع 1 فتیله‌ای، در مرکز قرار ندارد، احتمال سوختگی نامساوی بیشتر است. فتیله‌های بیشتر شانس موفقیت شما را بهبود می‌بخشد.